Viisitoista hanilaista vieraili Amos Rexissä perjantaina 28.9.2018. Karita Kuusisto, MSc in Modern and Contemporary Art, yhdistyksemme hallituksen jäsen, kertoi meille sekä ihkauudesta Amos Rex -taidemuseosta että teamLabin digitaalisella teknologialla loihtimasta Massless-näyttelystä.

Katon kurkistusaukko

Museon kurkistusaukoista olemme yhteydessä ulkomaailmaan, näemme taivaan ja pilvet, niin, ja kurkistusaukkojen luo kiivenneet ihmiset, joille voimme vilkuttaa alhaalta. Aulan Enso, yhdellä viivalla piirretty kaksiulotteinen ympyrä muuntuu ja pyörii kolmiulotteisesti.

Karita Kuusisto ja Enso

Massattoman Massless-näyttelyn mustien aaltojen Black Waves -huoneesta pääsemme graffitiluontoon huoneeseen Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn. Huoneessa on seiniä, joille kuvastuu liikkuvaa virtuaaliluontoa, ja peilejä, jotka eksyttävät muutamat meistä hetkeksi. Kun koskemme seinää, siihen kasvaa uusia virtuaalikasveja, joiden seassa perhoset lentelevät. Voisimme itsekin piirtää uusia olentoja ja skannata niitä liitelemään graffitiluontoon.

Kosketus Graffitiluonnossa

Vortex of Light Particles -huoneen katossa on kuin musta aukko, johon huoneen seinillä liikkuvat esineet ja valot näyttävät pyörteinä katoavan. Huoneen halkaisee ihmisjono, joka pyrkii näyttelyn viimeiseen huoneeseen.

Musta aukko

Kello on kuitenkin niin paljon, että emme liity jonoon vaan siirrymme tutustumaan Sigurd Frosteruksen kokoelmaan. Oppaamme poimii sieltä pointillista tyyliä edustavan Paul Signacin teoksen The Seine Grenelle vuodelta 1899. Mitä taiteilija viestittääkään kuvatessaan nousevaa kaupungistumista ja teollistumista kauniilla pastellisävyillä?

Kiitos vierailun järjestämisestä Helsingin Akateemiset Naiset ry:n ohjelmatoimikunnalle sekä erityisesti asiantuntevalla oppaallemme Karita Kuusistolle.

Teksti ja kuvat: Eija Kalliala, VTM